Historia nośników paletowych
W przypadku, gdy musimy wysłać dużą ilość towaru do klienta idealnie w tej roli sprawdzają się palety transportowe. Palety odgrywają kluczową rolę w logistyce, magazynowaniu i transporcie towarów. Z tej opcji korzystają bardzo często sklepy internetowe, sprzedawcy hurtowi, producenci materiałów ponadgabarytowych, a także coraz częściej osoby prywatne. W tym artykule skupimy się historii nośników paletowych.
Według Wikipedii paleta jest to „podniesiona platforma, przeznaczona do przenoszenia i składowania towarów. Palety są zazwyczaj zrobione z drewna i mają standardowe wymiary: 1000 × 1200 mm (ISO) oraz 800 × 1200 mm (CEN)”.
Historia nośników paletowych zaczyna się w 1906 roku w Pensylwanii, gdzie tamtejsze koleje szukały uniwersalnego rozwiązania do usprawnienia przewozu towarów. Wzrost popularności palet przypada jednak dopiero dziesięć lat później, wraz z rozwojem podnośników pneumatycznych.
Najważniejszym momentem w rozwoju ustandaryzowanych nośników była II Wojna Światowa – konieczność szybkiego transportu broni, leków i żywności wymogła wynalezienie palety, gdzie operator mógł wsunąć widły z wszystkich stron.
Pierwsza paleta przypominająca te dzisiejsze została wyprodukowana około 1950 roku przez szwedzki koncern BT Industries.
Europalety znane nam do dzisiaj powstały w czasie dynamicznego wzrostu gospodarczego w latach 60 XX wieku na potrzeby grupy przewoźników kolejowych w celu optymalizacji załadunku i rozładunku wagonów. W roku 1961 paleta została opatentowana przez Międzynarodowy Związek Kolei. Początkowo używana tylko w transporcie kolejowym zaczęła zdobywać popularność w innych gałęziach przemysłu nie tylko w Europie, ale również w Azji i Ameryce.
Mimo swojego dość młodego wieku paleta zdobył popularność na całym świecie i jest używana jako główna jednostka transportowa przez znaczącą większość firm logistycznych.